Opfrisweek-top

Herhalingsgroep Piraten

Voor kinderen die, door een hersenbeschadiging op vroege leeftijd (cerebrale parese) of een niet aangeboren hersenletsel (NAH) of  een obstetrisch plexus brachialis leasie, één van de armen minder goed kunnen gebruiken. Ze blijven ondanks het volgen van de basismodule modified Constrant Induced Movement Therapy gecombineerd met Bimanuele Training in de Piratengroep (mCIMT-BiT) nog veel activiteiten uitvoeren met de goede arm. Meestal kunnen de kinderen met hun aangedane arm meer, dan wat ze spontaan laten zien bij spel, eten of aan- en uitkleden.
Het programma is opgesteld voor kinderen in de leeftijd van 3 tot 10 jaar.
Uit wetenschappelijk onderzoek, uitgevoerd door de Sint Maartenskliniek, is gebleken dat deze vorm van behandeling (8 weken intensief) zeer effectief is.
In de Herhalingsgroep Piraten stimuleren ervaren ergotherapeuten en fysiotherapeuten de kinderen om de aangedane arm te gebruiken. De groep bestaat uit vier tot zes kinderen en de behandeling duurt net zoals de Piratengroep acht weken. De kinderen komen drie middagen per week bij elkaar. Ze leren, verkleed als piraat, spelenderwijs de mogelijkheden van de aangedane arm zo optimaal mogelijk te benutten.
In de Piratengroep zitten allemaal piraten die gewond zijn geraakt aan hun ‘goede’ arm. Deze arm gaat daarom na het aantrekken van het piraten t-shirt en piratenbroek in een sling. De piraten leren om alles met hun andere arm en hand te doen.  De kinderen zijn doordat ze al eerder een basismodule MCIMT-Bit in de Piratengroep hebben gevolgd en afgerond, al een echte piraat. In deze vervolgmodule herhalingsgroep Piraten werken de kinderen toe naar de rol van opperpiraat. Hierbij staat het vinden van de schat centraal! Middels weekkaarten met doelen, vaardigheden en trucs uit de basismodule Piratengroep komen de kinderen iedere week dichter bij deze schat. Bij ieder kind richten we ons tijdens het individueel oefenen op het oefenen van deelvaardigheden en functies die belangrijk zijn voor het uitvoeren van de vooraf door ouders opgestelde doelstellingen.
De laatste twee weken hoeven de kinderen de sling niet meer aan en leren ze de nieuw geleerde vaardigheden toe te passen bij allerlei dagelijkse activiteiten. Bijvoorbeeld bij het spelen met duplo, knutselen, fietsen, de bal en het eten. Bij ieder kind richten we ons op het oefenen van de vaardigheden waarvan de ouders aangeven dat ze belangrijk zijn in de ontwikkeling van hun kind naar zelfredzaamheid.
Na acht intensieve weken, hebben de kinderen de meeste doelstelling behaald en laten ze deze zien in een Piratenshow aan hun trotse ouders. Tevens krijgen de kinderen tijdens de show de laatste aanwijzing voor het vindplaats van de schat.
Zowel de kinderen als de ouders hebben voldoende handvaten (door het ontvangen van filmpjes, ideeën voor thuisoefeningen en een uitgebreide mondelinge en schriftelijke overdracht) om de vorderingen thuis en in de eigen omgeving voort te zetten.